mandag 13. februar 2012

Nattlige mysterier på prestegarden

Det ER stille og rolig her på prestegarden - ja, bortsett fra når det blåser da......vinduene gir fra seg "uhuuuu" ved det minste tegn på bris. Første natten var jeg ikke vant til det, så jeg var LITT urolig. Nå sover jeg som neddopet i verste "Dagmar-vær". Kattene også - vel, for det meste. Maya er husredd når det fyker som verst rundt hushjørnene, foretrekker faktisk å være ute. Holder nok til i krypkjelleren tror jeg. Der vil ikke jeg være nei, så vi andre snorker i kor!


Men i natt hadde jeg en merkelig opplevelse. En eller annen gang i løpet av natten kjempet jeg hardt for å våkne. Bein og armer var som bly, og jeg følte jeg sleit lenge med å klare å løfte de og snu meg. Hva vekket meg? Jo, det kom og la seg en dame ved siden av meg i sengen......trodde jeg i hvert fall! Jeg vet jeg kavet, for Ludde, min trofaste sengepus, gryntet irritert og flyttet seg fornærmet. Men jeg er helt sikker, bak ryggen min VAR det noen som trengte seg på, og ga meg for liten plass å sove på. Merkelig nok ble jeg ikke redd, sengen var tom den og kroppen falt til ro. Våknet som vanlig av klokka.

For noen uker siden fikk jeg en mail fra en som kjente prestegarden godt. Historien var som følger; Natt til 2. april 1940 sov hele prestefamilien Hals under spisebordet. De var LIVREDDE! Neste morgen ble det sirkus, for  presten var rasende. Mer vet jeg faktisk ikke. Hva skremte de slik at de valgte spisebordet som trygt sted. Var det den natten tyskerne kom til Eidsvåg eller var det damen min som plaget dem? Ikke vet jeg, og kanskje finner jeg aldri ut av det.

Prestegarden har sine hemmeligheter. Den avslører noen nå og da. Men de fleste forblir nok uuttalt - et hus kan da ikke snakke. Eller kan det det?  Hun kunne i det minste varte opp med noe mer spennende, for eksempel Idris Elba, eller kanskje George Clooney?

4 kommentarer:

  1. Huuuff..
    Det hörtes litt utrivelig ut spör du meg. Men hun gjorde vel ikke noe annet enn å ta litt sengeplass, så i og for seg er det ikke farlig...men
    Bare tanken....
    Men katter pleier ofte å reagere på slikt, så om de lå i ro var det kanskje bare en dröm?
    Ha en fin uke. Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  2. Maken til frekkhet. Tenk å komme midt på natten da. Du få be henne ta ekstra sengen neste gang.

    Enig med det det hadde vært bedre at det var George Clonney eller noen.

    Astrid

    SvarSlett
  3. Jeg tror egentlig ikke på slikt, tror jeg.... Men nå ble jeg litt kald.
    Det er godt du har kattene;)
    Sov godt! Det kan ikke være noen som vil snille deg noe vondt;)

    SvarSlett
  4. Hei!

    Ser det er ei stund sidan du har lagt ut noko her. vart litt glad då eg snubla over bloggen din. har vore ein god del i Nesset prestegård sidan onkelen min var prest der oppe i mange år. Ein nydeleg stad!

    Klem!

    SvarSlett