onsdag 1. februar 2012

Kjøkken i gamle dager

Litt av gamlekjøkkenet her på garden
I går holdt jeg et kåseri om husmor-skolenes fremvekst i Norge - og Romsdal Husmor-skule i sær her i Fjøsen på prestegarden. I den forbindelse viste jeg frem et par bilder fra gamlekjøkkenet her i presteboligen. Tenk hvor tungvint det var for husmora i gamle dager! Og kravene til hygiene på kjøkkenet slik de fleste av oss vil ha det i dag var komplett umulig! Jeg er i grunnen veldig glad for at kjøkkenet i presteboligen i dag er en smule mer moderne!


Den gamle husmora finnes nesten ikke lenger. Vi så noen klipp fra Husmorfilmene fra 50-, 60- og 70-tallet også i går. I dag snakker vi om uønsket produktplassering i filmer vi ser på TV og kino, men det er jo bare småtteri i forhold til husmor-filmene - de var rett og slett bygget på reklame for alt mulig fra mat til møbler. En av de første produktene som ble "solgt inn" i den første husmor-filmen i 1952 var Evalet vaskemaskin. Og tenk - motstanden mot å la en maskin vaske tøyet til familien var ganske stor! Hvilken husholdning ville i dag ha vært foruten? Ikke min i hvert fall!

Husmorutdanningen i Norge starter med Minna Wtlesen "Husholdningskole for i hovedsakelig piger fra bondestanden" i 1865. Den ble den første i en rekke av husmorskoler som ble etablert i landet vårt. For mange kvinner var det den eneste formen for utdanning man kunne tenkes å få, de fleste i de tidlige årene fikk ingenting. Men den gamle husmorskolen utviklet seg, og med loven om videregående opplæring i 1974 ble dens skjebne forseglet - i dag er VK1 - helse og sosialfag det faget som i sin barndom bygget på husmorskolens grunnlag. Jeg fikk ingen husmorskole - ikke at jeg kunne tenkt meg det heller, og lært å lage mat har jeg jo. Men jeg kjenner noen som er udiskutable TORO-eksperter. Selv på gamlekjøkkenet på prestegarden ville det ha gått bra - pluss på litt varmt vann og mat ville det blitt. Skjønt det var nok langt mer arbeidskrevende retter som ble servert! God middag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar