fredag 20. januar 2012

Papirhobby

Klipp og lim i papir!
De fleste som kjenner meg vet hvor glad jeg er i å lage ulike ting i papir. Det siste året er det mer papir - og mindre stoff, selv om de fleste papirsakene jeg lager ender som motiv på stoff også. Og i hvert fall skal dette bli til noe i stoff, kanskje en pute? Å klippe og lime, spesielt med gammelt papir er utrolig morsomt og utfordrende. Sprøtt papir fra 1800-tallet har en utrolig flott patina. Råvarene er lette å få tak i, ta en tur i en bruktbutikk, og de fleste har en hylle med antikvariske bøker. Spesielt "oppbyggelig litteratur" fra den tiden er flott, ofte med illustrasjoner. Får du tak i en gammel salmebok, så er det toppen av lykke!


"Scrapbookquilts" er en lappeteknikk som involverer papir som en del av forarbeidet. Det går ut på å lage elementer i papir, som siden scannes og overføres til stoff, for så å bli sydd inn i ulike prosjekter. Det gir et helt unikt resultat, og er vel verdt ekstraarbeidet. Og selve papirproduktet kan du jo bruke til forskjellige ting. En serie med motiver i kortstørrelse kan du jo glede venner og bekjente med i posten - kanskje lager du noe du vil ramme inn.

Jeg har holdt en del kurs i dette det siste halvåret. De fleste blir begeistret. Og man får et annet forhold til papir og papp - det som havnet i avfallsdunken kan plutselig vise seg å være verdt å ta vare på. Gamle blader er også fine kilder til å lage flotte motiver - spesielt boblader eller hageblader. Min personlige favoritt er Country Living og Jeanne d'Arc Living. I sistnevnte magasin er det et vell av motiver som kan brukes til klipp og lim - og papirkvaliteten er kjempefin, matt papir som er litt tykkere.

Du behøver ikke mye verktøy, jeg foretrekker å rive papiret, det blir det fine kanter av - og du bruker bare lim-stift for papir, og selvsagt - fantasien! Motivet her er laget av noen gamle bøker og litt motivpapir. Jeg har brukt litt glitter-lim på enkelte av motivene, og vips så skinner det! Prestegarden skal nok få sine egne kort og motiver med tema herfra - Bjørnson også, selvsagt. Jeg har et lite lager med "Bjørnson-stash" som jeg kan bruke. Kanskje skulle du prøve du også? Det er lettere enn du tror!

3 kommentarer:

  1. Kjempespennende dette.
    Gleder meg til å komme på prestegarden på møte i morgen.

    Astrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg og! Menyen blir fiskesuppe og sjokoladekake!

      Slett
  2. Visste ikke at du hadde blogg. Det skal bli kjekt å følge deg;) Du har mye fint, og denne teknikken med papir er kjempekjekk. Spennende å se det ferdige resultatet;) Og så koselig det var hos deg i dag. Takk for nydelig servering.

    SvarSlett