lørdag 14. januar 2012

Lure katter, sinte katter, mystiske katter....

To katter  - av Ola Steen
Det er mange år siden jeg så Ola Steen sin grafikk første gangen. Og den bergtar meg fullstendig! Nå er det jo katter som er temaet i mange av bildene hans - men for noen puser! Som katteeier så ser jeg jo kattens sjelstilstander gjengitt på en fantastisk måte. Men- og det er jo det som er så spennende her. Vi kjenner oss igjen. Det er som om kattene til Ola Steen formidler alle de menneskelige følelsene, men i kattespråk. Det er ikke vanskelig å  fornemme de følelsene som formidles - enten det er én katt eller flere sammen i bildene.
Ta meg - av Ola Steen

Ola Steen er født i Vadsø 1952, vokste opp i Bodø og Stavanger, bor og arbeider i Risør. Han har arbeidet som grafiker siden 1974, og har sin utdannelse ved Statens lærerskole i forming, som grafisk designer.Han har hatt et stort antall Separatutstillinger over hele landet, I 2002 ble han plukket ut som en av 12 grafikere til Nasjonalgalleriets utstilling "Nyere Norsk Grafikk", samme år fylte han 50, og jubileet ble markert med stor utstilling Risør Kunstforening, som senere gikk videre til Hå Gamle prestegård på Jæren. Han har også deltatt på en rekke kollektive utstillinger, som Høstutstillingen og Sørlandsutstillingen, samt utstillinger i USA, Finnland og Sverige.

I 2004 kom boka Med hjerte og klør ut på KOM Forlag. Her har Steen med mange av de flotteste kattemotivene sine. Boka er et lite (faktisk ganske stor) praktverk - vel verd å jakte på. Jeg har selvfølgelig boka. Den fikk jeg i gave av min far, som jo kjenner godt min pasjon for katter og kunst. Det er sikkert unødvendig å si at det er en av mine yndlingsbøker. Og kunstandelen av bokhyllemeter er ganske stor - selv om det meste er fagbøker. Sukk - jeg ønsker meg et Steen-trykk, et stort et!

Vil du se mer av Ola Steen - se her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar