torsdag 19. januar 2012

Et dukkehus til begjær....

Søtere blir de vel ikke?
Da jeg var liten hadde foreldrene mine lite med penger - så et dukkehus fra leketøysbutikken kom ikke på tale! Jeg husker hvordan jeg som småjente i Oslo, trykket nesen hardt mot vinduene i lekebutikken på hjørnet ovenfor Steen og Strøm - det var Oslos største leketøysbutikk den gangen og de hadde ALT. I hvert fall alt hva en jentunge på 5 år kunne ønske seg - i flere etasjer! Det ble som oftest en tur innom hyllene, bare se, ikke røre og i hvert fall ikke kjøpe! Strengt tatt så hadde jeg nok, sett i ettertid, alle de lekene jeg trengte, og flere til (men det var jo lov å drømme om fler!)


Heldigvis hadde jeg oppfinnsomme besteforeldre. Og min bestefar, Kristian, tok meg med i snekkerrommet og laget verdens fineste dukkehus til meg. Det som var så genialt var at jeg var med på hele prosessen. Jeg kunne bestemme litt om rommene og huset, og best av alt - jeg måtte lage alt inventaret selv! Det er forunderlig hva fyrstikkesker, litt isopor, en malingskvett og et lite utvalg av bestemors stoffer, tapetrester, knapper og en masse andre småting kan bli av herlig inventar i en småjentes eget dukkehjem. og jeg ELSKET å lage alt sammen. Kunne sitte i timevis og lage små møbler, gardiner og andre ting til dukkehuset mitt. Bilder på veggene var utklipp fra gamle Allers og andre ukeblader - det gikk strålende!

Naturligvis vokste jeg fra dukkehuset etter hvert. Min etterhvert kommende kusine og fetter arvet det trolig. Ikke vet jeg hvordan det gikk med dukkehuset etter at jeg vokste fra det og besteforeldrene mine ble borte. Min kusine overtok for noen år siden huset etter besteforeldrene mine. Kanskje skulle jeg spørre om det fortsatt eksisterer? Kanskje det står på loftet, der hvor familiens skatter (gamle møbler, klær og ting og tang) gjennom generasjoner ble stablet? Kanskje fant hun det da de ryddet huset (det var nok nødvendig, for på den tiden, og den generasjonen,  kastet  jo aldri noe - alt kunne komme til nytte! Tror kanskje jeg skal undersøke det!

Det som ansporet meg til å komme på disse tankene var en link på www.ninasgaleverden.blogspot.com - en av favorittbutikkene og bloggene mine (du finner henne på bloggoversikten min). Der har hun besøkt en blogg, der modellen av et virkelig hus er verdens nydeligste lille dukkehus - bildet ser du jo øverst i innlegget her. Hva tror dere - kanskje jeg skulle lage en liten modell av prestegarden? Ja, det skal jeg jammen gjøre, for det kan jeg ta med meg når jeg en gang må flytte herfra, så har jeg i hvert fall drømmen om Nesset prestegard i lite format!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar