søndag 25. desember 2011

Tidtrøyte under Dagmar

Prestefrua på tunet har mistet en alvorlig stor grein - får håper resten holder stand. Det er strømlaust her, vannet formelig bobler gjennom vindussprekkene mot vest, og jeg kjenner huset bevre i sammenføyningene. Trøster meg med at garden nok har stått i mot større utfordringer, og er faktisk ikke bekymret. Det er faktisk ganske hyggelig her nå, masse stearinlys, litt rødvin i glasset, kaffe og søtsaker. Pusene klenger ekstra mye - må være ho Dagmar som gir litt usikkerhet selv i en kattekropp. Og hva gjør så frua i huset.....jo, lager papirtrær!


Jeg har hatt en ide om høye slanke papirtrær i bakhodet evig lenge nå. I kveld ble det første prøveeksemplaret laget. Ser noen feil og grunn for korrigering på neste. Men enhver oppskrift som man lager selv må testes - opptil flere ganger.

Hadde en idé om at en kremmerhuskjærne - lang og slank, kunne bli pålimt hjerter i gammelt papir. Utfordringen var å få papirhjertene til å stå litt ut, så de kunne likne i hvert fall litt på grein-lagene i treet. Det løste jeg ved å først brette hjertet på midten, foldet det ut igjen og tok lim på halve hjertet på baksiden - og limte de på nedenfra og oppover. Når jeg limte de på så lot jeg bretten på midten av hjertet være en anelse over kremmerhusformen under. Forklaringen er kanskje ikke den beste, men det kan vi komme tilbake til for spesielt interesserte!

I hvert fall står det nå et lite tre på en fot i vinduet mitt og troner så stolt. Av en Europrisbrosjyre som kjerne, dekorert med oppbyggelig litteratur fra 1864 (Kanskje noe de til og med leste her på garden) og blad fra en nesten like gammel salmebok. Unnfanget under Dagmar, og pyntet med en miniatyr papirstjerne i toppen! Det skal julepyntes en anelse, bare antydningsvis, men det trenger jeg dagslys for, og det er lenge til! Sitter og venter på at Dagmar skal ta farvel - at Mayamor skal komme inn fra sitt selvpålagte uteliv og håper det ikke er flere skader på prestegarden enn det jeg så langt har kunnet registrere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar