mandag 19. desember 2011

Smørkvern!

Nå i disse smarmangeltider må dette være midt i blinken! En smørkvern! Jeg fant den hos Jeanne Darc Living - link ligger under favorittlinker. I eldre tider kalte man gjerne både søt og sur fløte for "rumme" - det var gjerne den sure som ble brukt til smørkinning, slik vi kjenner det med en ordentlig kinne.
En gammeldags kinne og en god upastaurisert rømme (vi får vår fra meieriet i Elnesvågen på bestilling) - blir det smør på null komma null. husk å tilsette salt, det skal være god saltsmak på hjemmekinna smør!
Men i mangel på kinne hjemm - det har vel de færreste slengende i kjøkkenskapet nå for tiden - så er altså smørkverneren fra Jeanne Darc Living en løsning i liten målestokk. Så umiddelbart at jeg kom til å få ny anvendelse for hjulvispen jeg fikk av sjefen min Jarle her i fjor og et av de større norgesglassene mine. Tror nok at vispen vil få litt problemer med å svirre en tyknende smørklatt rundt, men det er verdt forsøket allikevel.

For de yngste holder det med et lite syltetøyglass og en skvett fløte - rist i uminnelige tider og du har smør! Kjempekjekk aktivitet mens mor sliter med den store smørkvernen - eller kinna. Har du forresten smakt saup - biproduktet av smørkinning. Hvis ikke, har du gått glipp av en høyt skattet delikatesse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar