onsdag 21. desember 2011

Julestemning på prestegarden

Så senker omsider julestemningen seg her ute på prestegarden også. Julevaskingen er snart ferdig, selv om det fortsatt er noen deler av huset som ikke er helt på plass. Fantastisk å få feire jul her inne på prestegarden. Jeg kan ikke tenke meg noen mer "julete" plass en en gammel gård, med den atmosfæren som et gammelt gårdstun med gamle hus gir. Et lett dekke med snø, så det blir litt lyst rundt husene, og varmt lys i vinduene og litt utenfor....føler meg nesten hensatt til en scene i Fanny og Alexander av Ingmar Bergman - selv om omstendighetene unektelig er mye hyggeligere her og nå!


Da jeg var liten hadde vi alltid gammeldags jule i Nord-Trøndelag hos mine besteforeldre. Det var måltider fra ende til annen - og minst 14 slag julekaker. Hver jul ble det kjøpt inn ekstra svorsider for vi ungene var så utrolig glade for å knaske sprøstekt svor til julemiddagen. Det var vel omtrent det eneste vi fikk ned også. spenningen og forventningene til det som ventet under treet var til å ta og føle på. Husker bestemor sa at da vi ble voksne ville vi vente mer på julemiddagen enne pakkene - men det trodde vi ikke noe på. Hun fikk rett. Min bestemor var en klok dame - det er henne jeg kan takke min håndarbeidsglede for. Kan ikke huske at hun satt uvirksom på kveldene, men hadde alltid et håndarbeide i hendene. I meg, som var eldste barnebarn, fikk hun en ivrig liten tilhenger. Det var fritt frem for ei lita jente å rote rundt i alt fra knappesamlingen som var sirlig samlet fra avlagte klær, til garnbuntene. Og det var også hun som lærte meg å sy. Takk bestemor - gleden over å lage noe selv har aldri tapt seg gjennom årene!

Vel, her er jeg altså. Sammen med rådyra, kanskje en gaupe eller to, pusene og den gamle prestegarden. Jeg tror hun liker å bli pynta til jul. Hører formelig at hun knirker sånn i velbehag over å kjenne varmen og få spre julelysa utover. Heldig er jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar