torsdag 15. desember 2011

Inspirasjon fra prestegarden

Søndag 11. desember hadde vi Førjulsøndag i Fjøsen på museets del av Nesset prestegard. Kjempehyggelig - og endelig var jeg hjemme mens det var dagslys og fikk tatt noen bilder av herligheten.
Litt er på plass, i hvert fall har jeg prioritert å få inn litt forsiktig jul. Som "papirklippefantast" så finnes det veldig lite tradisjonell julepynt i kisten min. Lite papirpynt også foreløpig, da hele den esken på mistenkelig vis er "forlagt" under innflyttingen. Så adventslys og litt engler for duge foreløpig.

Til min store glede var det såvidt et rødt lite innslag i hagen - en forfrossen liten klatrerose klamret seg til livet. Dømt til å tape er jeg redd for, men til stor inspirasjon for alle de flotte herregårdsrosene som står inne og titter ut på slektningen som forkommer der ute.  Kommer til å tenke på et dikt av Inger Hagerup jeg lenge hadde liggende i almanakken min - det heter Løvetannen og lyder slik:

Der står en liten løvetann
blant andre løvetenner
i bakken på et åkerland
og blomstrer så den brenner.
Den har slått ut sitt gule hår
på toppen av seg selv.
For av en bustet knopp i går
er det blitt blomst i kveld.
Nå er den sterk og stri og vill,
en riktig løvetann,
og strekker kry sin lille ild
mot solens kjempebrann.
Hvor stolt og gladelig den gror!
Men like nedenfor
står en sørgmodig eldre bror
og feller hvite hår.
Slik, venner, farer livet med
all verdens løvetenner.
Først blir de ild, så blir de sne,
og siden gamle menner.

Litt som oss i grunnen...og roser selvfølgelig.

Nyt bildene - det kommer flere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar