mandag 19. desember 2011

Griffin & Sabine - en uvanlig korrespondanse

Utrolig flotte illustrasjoner hele veien!
Da jeg kom hit hadde jeg tre bøker i håndveska - redd for å miste de i flyttesjauen! Griffin & Sabine hadde jeg lett etter i over 10 år i bokhyllene, og som et mirakel dukket boka opp her i høst (sier kanskje litt om boksamlingen...., ja, den er stor!) Vel i hus så har jeg endelig fått tid til å gjenoppfriske bekjentskapet. Boka ble gitt ut av Nick Bantock og er en epistolary roman, som ble enormt populær da den kom. Det er et besnærende stykke "kikkeri" vi bys - som når vi på museet leser gamle brev og nøster i historien.
Griffin er en kunstner bosatt i London. en dag får han et mystisk postkort fra Sabine Strohem,  hun er en artist som han, (hun illustrerer frimerker) og kommer fra en fiktiv gruppe av små øyer i det sørlige Stillehavet kjent som Sicmon Islands (Arbah, Katie, Katin, Ta Fin, Quepol og Typ). Griffin er ulykkelig og ensom, og i møte med Sabine som på mystisk vis kjenner Griffin uten å ha møtt han, forelsker han seg i henne.

Sabine "ser" hva Griffin lager og denne intimiteten til kunsten hans forsterker Griffins følelse av avhengighet til Sabine, og han begynner å tro at hun tross alt ikke finnes, som et fantasifoster av hans eget savn etter et holdepunkt i livet. Han avviser Sabine - men så kommer et postkort der hun kommer til han siden han ikke vil komme til henne. Ja, nyt boka og undres over en slutt som skaper mer mystikk enn begynnelsen. Og ikke minst de vakre illustrasjoene og brevene du må ta opp fra konvolutter som er limt inn på boksidene.

Historien om Griffin og Sabine er en trilogi - og jeg har bestilt meg de to neste bøkene i julegave i år - til meg fra meg (pleier å bli noen sånne!) Bruker capris.no - en topp nettbokhandel der jeg alltid finner en masse interessante bøker - og man kjøper jo for masse, bestandig! Gleder meg til julaften! Her er noen bilder av bokas innhold, så du får en ide om hva en "epistolary" roman er på sitt beste!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar