tirsdag 27. desember 2011

2. juledag på prestegarden

Mistet nettet ved 17-tiden i går– all mobildekning også. Følte meg en smule isolert. Men så tenkte jeg på Bjørnsons tid – de hadde jo ikke telefon i det hele tatt. Stormnetter som denne (ja, for det kom en til, litt mindre brysom riktignok) – var de like isolert som meg. De gjorde neppe noe av det, for det var de jo vant til. Følte meg straks litt bedre og tok en snartitt innom Bjørnstjerne Bjørnsons samlede verker jeg har stående i bokhylla. Gammel utgave, forært av Mads på jobben som innflyttingspresang – velkomment!


Det ble papirklipp igjen. En kremmerhusstjerne så dagens, for ikke å si kveldens lys. Liker ikke vanlige blitz-bilder – de blir så harde, så her blir de lyssetting med ekstra stearinlys og fotografering med tidlig blitz og lang lukketid – eller ingen. Ikke så verst med dette lille kompaktkameraet. Ønsker meg et skikkelig kamera med mange muligheter til neste jul. Nåja, stjernen av kremmerhus i gammelt papir med dekor i midten med bølgepapp og litt motivark gjorde seg i det ennå gardinløse vinduet.

En annen papirkomposisjon fikk også plass – i et annet gardinløst vindu. Den består av fire stjerner med papirbiter brettet og lagt i ring på en stiv kjerne. Arkene er stemplet på forhånd for å få litt skimmer, og etter at de var ferdige fikk de en omgang med gullfarge ytterst i kantene. Kombinasjon av dekorpapir og gamle ark med gotisk skrift og noter gjør seg bra. Dessuten veldig godt papir å jobbe med. De fire stjernene er hengt på rad med perler i mellom. Jeg er perlesamler (som så mye annet) – disse kommer av et alvorlig stort perlekjede jeg fikk med på kjøpet fra en restekurv i en klesbutikk – sikkert 200 store flotte perler! Det gjelder å se mulighetene.

Innser at jeg er som ivrigst på å lage julepynt i romjulen. Sikkert de late dagene og julestemningen som allerede er der som inspirerer. Så samlingen med hjemmelaget pynt vokser i grunnen i løpet av jula – hvert år. Blir nok sånn neste jul også. Alle kursene og timene med nostalgisk julepynt-verksted fra november og utover til like inn i jula på museet med både store og små, gir merkelig nok lite avkastning til egen samling.
Denne jula blir nok husket lenge. For det dårlige været om ikke annet. Jul inne – drittvær og varmegrader ute. Kanskje skulle vi ha hørt litt mer etter miljøadvarslene underveis.

Vil du se litt mer av 2. juledags produksjon - se her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar